Przejdź do głównej zawartości

Obserwacja uczestniczÄ…ca

Dziś w Kurierze Szczecińskim wyrażiłam parę moich myśli nt dekomunizacji. Tekst ma być też impulsem do dyskusji w ramach "Szczecińskie wtorki", 10.10. w Książnicy Pomorskiej, zorganizowana m.i. przez Kurier i Instytyt Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego, instytut opiekuna mojego projektu Pawła Migdalskiego. Zostałam zaproszona do udziału i będę tam przedyskutować sprawy dekomunizacji m.i. z Pawłem Knapem, który odwiedziłam w sierpniu w swoim biurze w IPN. Właśnie on piszy opinie na temat nazw ulic podlegających ustwawy dekomunizacyjnej i wkrótce też pomników, o które się troszczę. Przy napisaniu tekstu odczuwałam jak trudno mi jest być neutralna w moim temacie.
Dobrze, że będzie debata! Często moje rozmowcy skarzyli się, że publicznej debaty na ten temat nie ma.
Dobrze, że moderatorem debaty będzie Bogdan Twardochleb z Kuriera Szczecińskiego, bo to mądry i rozważony człowiek. Bodganowi zadzwięczam świetną redackję i korektę mojego artykułu. To, że mam taką okazję uczestniczyć w tym wszystkim zawdzięczam Erykowi Krasuckiemu, historyk z Drawska Pomorskiego, który zachęcił mi do napisania artykułu, zaprosił do dyskusji, no i dzielił się informacjami i myślami na nasz temat. Dziękuję wszystkim, które w ostatnim czasie rozmawiali ze mną na temat dekomunizacji i przyczynili się w ten sposób do mojego projektu! Wszystkie nasze rozmowy znalazły - mniej lub bardziej bezpośrednio - odbicice w tekście.







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Koszmary i dylematy

Spotkanie z Danuta K., rocznik 1945, była dziennikarką Głosu Szczecińskiego, lubiła swój zawód, ale ideologia komunistyczna ograniczała go wykonać jak by wolała, daje mi Pani K. do zrozumienia. Sojuszniczką ostatniej i skutecznej obywatelskiej inicjatywy na rzecz usunięcia Pomników Wdzięczności w Szczecinie i w wojewodztwie Zachodniopomorskim, wspierane przez 23 szczecińskich stowarzyszeń, raczej z środowisk patriotycznych, między innymi NSZZ Solidarność. W przeddzień dojścia do władzy PiS chcieli rząd zmuszać do znalezenia prawnych rozwiązań (ponieważ szereg obiektów jest pod ochroną na bazie międzynarodwej umowy Polski z Rosją, przyjnajmniej tak to widzi strona rosyjska). W rejonie zachodniopomorskim jest najwięcej takich pomników. Ponad 280 liczy Pani K., wiele z nich budowane zaraz po wojnie przez Armię Radziecką. - Nawet nie pomniki można to nazwać, tylko koszmary, które psują przestrzeń. - mówi. Natomiast pózniejsze pomniki budowane już przez Polaków to uważa za pozostałości wład

Mitoznawstwo we Warszawie

Piosenki Pobedi zabrzmiaĹ‚y przy rejestracji do konferencji „Uczcijmy pamięć“. Do mapy konferencyjnej zaĹ‚Ä…czony czarno-pomaraĹ„czowa w stÄ™ga Ĺšw. Jerzego . Jerzy Tyc, twarz polskiego stowarzyszenia KURSK remontujÄ…cego radzieckie cmentarze wojenne i pomniki zaprosiĹ‚ do Warszawy, do Centrum Nauki i Kultury przy ambasadzie rosyjskiej. Piosenki podaĹ‚y sound tego spotkania. NajwiÄ™ksza akcja domagajÄ…ca siÄ™ ochrony pomnikĂłw przed dekomunizacjÄ…, z ktorÄ… siÄ… spotkaĹ‚am do tej pory, byĹ‚a manifestacjÄ… w obronie narracji o wielkim zwyciÄ™stwie ZwiÄ…zku Radzieckiego nad niemieckimi faszystami. Tym później siÄ™ zrobiĹ‚o tym dalej poszĹ‚o w kierunku panslawizmu. Jerzego Tyca spotkaĹ‚am tydzieĹ„ wczeĹ›niej przy mojej prezentacji w OĹ›rodku BadaĹ„ Naukowych w Olsztynie. ZabraĹ‚ gĹ‚os, rzeczowe i zdeterminowane, powoĹ‚ujÄ…c siÄ™ na bezprawie dzialaĹ„ dekomunizacyjnych, wskazujÄ…c na sprzeczność z umowami miÄ™dzynarodowymi RP z FederacjÄ… RosyjskÄ…. W gronie uczestnikĂłw zarzucono mu: „WystÄ™puje Pan w telewizji w Ros

Matka Boska pacyfikator

(screenshot) JuĹĽ bez tego projektu sesja Rady Miasta w Szczecinie zrobiĹ‚a wraĹĽenie na mnie - badacza pamiÄ™ci: w obradzie dwa pomniki i obrona dwĂłch nazw ulic. Ĺ»ywa dyskusja na temat 26 kwietnia i ObroĹ„cĂłw Stalingradu. Jeszcze ĹĽywej o propozycji pomnika Ofiarom ukraiĹ„skich nacjonalistĂłw 1939-47. KaĹĽdy Radny zabierajÄ…c gĹ‚os odpowiada historiÄ™ swojej rodziny lub bliskich, ktĂłra albo potwierdza racjÄ™ temu projektu albo potwierdza (teĹĽ), ĹĽe UkraiĹ„scy jednak sÄ… dobrymi ludzimi albo ĹĽe historia jest bardziej zĹ‚oĹĽona niĹĽ projekt wmawia. Jednak przyszĹ‚am z innego powodu obrad: ĹĽeby być Ĺ›wiadkiem niezwykĹ‚ej prĂłby zachowania pomnika na placu ZoĹ‚nierza Polskiego: ocalenie poprzez transformacjÄ™ w niemal metafizyczne miejsce. PomysĹ‚odawca zaproponowaĹ‚a przeksztaĹ‚cić pomnik WdziÄ™cznoĹ›ci Armii Radzieckiej w "Pomnik Matki BoĹĽej KrĂłlowej Pokoju – Patronki Pojednania NarodĂłw Europy". NazwÄ™ zaproponowaĹ‚ sam arcybiskup Szczecina, stwierdziĹ‚a wnioskujÄ…ca szczeciĹ„ska katoliczka Tomira Maziakows